دپارتمان نانوبیوتکنولوژی

فناوری نانو، چنانکه از نام آن برمی‌آید با اجسامی به ابعاد ۱-۱۰۰ نانومتر سروکار دارد. اندازه یک مولکول یک نانومتر می‌باشد، ازاین‌رو نانوتکنولوژی علم مطالعه در حد مولکول است. فناوری نانو در سه سطح قابل‌ بررسی است: مواد، ابزارها و سیستم‌ها. در حال حاضر در سطح مواد، پیشرفت‌های بیشتری نسبت به دو سطح دیگر حاصل شده است.

تحلیلگران بر این باورند که فناوری نانو، فناوری زیستی، فناوری اطلاعات سه قلمرو علمی هستند که انقلاب سوم صنعتی را شکل می‌دهند و به‌ دلیل تأثیر این فناوری بر اکثر صنایع و فناوری‌های موجود، عقیده صاحب‌نظران این است که متخصصان رشته‌های مختلف بدون گرایش به مباحث نانو در دهه‌های آینده، فرصتی برای رشد نخواهند داشت و شکوفایی فناوری اطلاعات و زیست‌فناوری به‌عنوان دو دستاورد بسیار عظیم قرن بیستم بدون بهره‌گیری از نانو فناوری دچار اختلال خواهند شد. می‌توان این‌گونه بیان کرد که دنیای آینده بدون واژه نانو بی‌معنی خواهد بود و درآینده هیچ وسیله‌ای بدون فناوری نانو تهیه نخواهد شد.

این علم یک دانش به‌ شدت میان‌رشته‌ای است و به رشته‌هایی چون مهندسی مواد، پزشکی، داروسازی و طراحی دارو، دامپزشکی، زیست‌شناسی، فیزیک کاربردی، شیمی ابر مولکول و حتی مهندسی مکانیک، مهندسی برق و مهندسی شیمی نیز مربوط می‌شود.

اصل چند رشته‌ای بودن نانو بیانگر این حقیقت است که این علم رشته‌ای جدید نیست بلکه رویکردی جدید در تمامی رشته‌ها است و تمام عرصه‌های مختلف علم و فناوری را در برمی‌گیرد.

ازاین‌رو بهره‌گیری از نانوتکنولوژی برای کشور ما یک ضرورت است و در سیاست‌های کلان اقتصادی و علم و فناوری کشور جزء اولویت‌ها قرار گرفته است و تسلط بر آن نقش به سزایی در تحکیم اقتصاد دانش‌بنیان در سطح کشور خواهد داشت.

 

زیست‌شناسی، پزشکی و داروسازی از این پیشرفت‌ها در نانو‌فناوری بی‌نصیب نمانده‌اند.

این علوم نیز با نانو فناوری متحد شده، به‌گونه‌ای که از اتحاد این علوم، حوزه‌های تحقیقاتی نانوبیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی پزشکی، نانوتکنولوژی دارویی متولد شده است.

شرکت پیشگام پایا زیست با تمرکز جدی بر روی تحقیق، توسعه و تولید دانش فنی انواع نانو ذرات، نانو دارو ها و نانو داربست های مهندسی بافت موفق به انجام پروژه های ارزشمندی گردیده است که در سطوح بین المللی جایگاه شایسته خود را پیدا کرده است. یکی از مهمترین رویکرد های شرکت در حوزه نانو تکنولوژی، تحقیقات و تولید نمونه اولیه آزمایشگاهی نانو داربست های بر پایه مواد طبیعی برای استفاده های درمانی می باشد.