دپارتمان بیولوژی سلولی

دپارتمان تحقیقات بیولوژی سلولی یکی از اساسی‌ترین بخش‌های شرکت دانش‌بنیان پیشگام‌پایا‌زیست می‌باشد که علاوه برانجام پژوهش در حوزه زیست‌شناسی سلولی به توسعه دانش‌فنی محصولات حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی نیز پرداخته است.

سلول درمانی از روش‌های با تکنولوژی بالا در درمان بیماری‌های صعب‌العلاج می‌باشد که در کشور‌های پیشرفته به عنوان چارچوب نظام سلامت جامعه در نظر گرفته شده است و در ایران نیز با اقدامات ستاد سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به جایگاه مطلوبی رسیده است و در خدمت بیماران جامعه ایران نیز می‌باشد.

در این روش با استفاده از سلول‌های خود بیمار و یا فرد اهدا کننده، فرآورده‌هایی داروئی بر پایه سلول تولید می‌شود.

در همین راستا و با هدف توسعه دانش‌فنی جهت مذاکره با سرمایه‌گذاران صنعت داروسازی و یا کلینیک‌های مرتبط با درمان مربوطه گروه تحقیقاتی بیولوژی سلولی تولیدسلول‌های مختلف اتولوگ انسانی جهت درمان چین و چروک و رفع عوارض ناشی از اسکار و سوختگی و همچنین بیمار‌ی‌های مرتبط با غضروف انسان را در دستور کار خود قرار داده است.

و با تلاش نخبگان جوان و با مهارت بالا در حوزه سلولی به نتایج شگفت انگیزی دست یافته است.

سلول کوچک‌ترین واحد زندگی (حیات) است و آن‌ها اغلب “بلوک‌های زندگی” نامیده می‌شوند.

علم مطالعه سلول‌ها بیولوژی سلولی نامیده می‌شود. سابقه دانش سلولی در جهان به حدود ۴۰ سال پیش و در ایران به بیش از ۲۵ سال پیش برمی‌گردد و گسترش آن به‌ویژه در دهه‌های اخیر شتاب قابل‌توجهی پیدا کرده و جذابیت‌های گاه علمی و گاه درمانی بر پذیرش و استقبال از این دانش افزوده است.

جنبه‌های مختلف علوم سلولی به‌عنوان موتوری برای توسعه زمینه‌های جدید پزشکی از پتانسیل و کارایی بسیار زیادی برخوردار هستند و همراه با روش‌ها و تکنولوژی‌های جدید، نقش بسیار مهمی را در زمینه‌های توسعه درمان و سلامت به عهده دارند.

یکی از جذاب‌ترین و کارآمدترین جنبه‌های علوم سلولی، سلول درمانی یا  Cell therapy و شناخت پیرامون سلول‌های بنیادی می‌باشد.

سلول درمانی یا سیتوتراپی به معنای پیشگیری یا درمان بیماری‌های انسانی با استفاده از سلول‌هایی است که خارج از بدن انتخاب، تکثیر و تحت درمان دارویی یا تغییر قرار گرفته‌اند.

بیشترین میزان علاقه‌مندی درزمینهٔ سلول درمانی به سلول‌های بنیادی اختصاص یافته است.

این سلول‌ها در مجاورت ماتریکس‌های زیست-تقلیدی توانایی ترمیم و تولیدبافت‌های مهندسی‌شده مشابه بدن را میسر می‌سازند.

کشف سلول‌های بنیادی جنینی، استخراج سلول‌های بنیادی از بافت‌های مختلف بالغین، کشف سلول‌های بنیادی القایی iPS، معرفی سلول‌های T گیرنده آنتی‌ژن کایمریک و معرفی تکنیک‌های جدید دست‌ورزی ژنومی همچون کریسپر در کنار هم باعث شد سلول درمانی در تمام دنیا موردتوجه شرکت‌های بزرگ تجاری فعال در زمینهٔ پزشکی و داروسازی قرار گیرد و امید است که در آینده‌ای نه‌چندان دور اساس روش‌های درمانی جدید برای بیماری‌هایی باشد که در حال حاضر درمان رضایت بخشی برای آن‌ها وجود ندارد.

ایران نیز، ضمن اتکا به سرمایه‏‌های عظیم انسانی با پیشرفت‏‌های علمی جهانی همگام و به‌عنوان کشور پیشرو منطقه، پیشرفت‌های بالنده‌ای داشته است.

بااین‌وجود این دانش هنوز هم به توسعه کمی و کیفی نیاز دارد چرا که علوم سلولی از اهمیتی همانند علوم هسته‌ای برخوردارند و جزو برتری‌های کشورمان محسوب می‌شوند و باید بیش‌ از پیش موردحمایت قرار گیرند.

با توجه به این مهم شرکت دانش‌بنیان پیشگام‌پایازیست در راستای ارتقا سطح دانش ملی و تبدیل ایده به فناوری، اهداف زیر را دنبال خواهد کرد:

۱) همکاری علمی با مراکز تحقیقاتی، آموزشی و محققین دانشگاهی در جهت ارتقا و گسترش سطح تحقیقات حوزه سلولی در کشور و اجرای برنامه‌های تحقیقاتی بنیادی و کاربردی

۲) تولید دانش و توسعه فناوری‌های مربوط به سلول‌های بنیادی و چاپ مقالات

۳) تولید کالا و تجاری‌سازی با استفاده از تکنولوژی‌های نوین در حوزه سلولی جهت تولید ثروت و ایجاد خودکفایی ملی (توسعه فن‌آوری)

۴) آموزش تکنیک‌های علوم سلولی به محققین و دانشجویان زیست‌شناسی و پزشکی به‌صورت دوره‌های کارآموزی و کارگاه‌های یک‌روزه به‌منظور ارتقای سطح علمی نیروهای تحقیقاتی مورد نیاز کشور